מה זה "הידרוצפלוס לחץ תקין" ואיך זה קשור לדמנציה?

שתפו את המאמר

Facebook
WhatsApp

דמנציה יכולה להופיע על רקע מחלות או מצבים גופניים שונים, חלקם מוכרים ויותר וחלקם מוכרים פחות. חשוב להכיר את הגורמים הללו ולהבין את המופעים הפוטנציאליים שלהם. אחד מהמצבים הללו הוא הידרוצפלוס לחץ תקין.

מהו הידרוצפלוס?

הידרוצפלוס (בעברית – הידרוקן) הוא מצב שבו יש הצטברות של הנוזל המגן על המוח ועמוד השידרה בתוך חללים בגולגולת, הנקראים חדרי המוח. נוזל עמוד השידרה והמוח בכל אחד ואחת מאיתנו זורם מחזורי תמידי, מיוצר מחדש כל העת בתוך חדרי המוח ונספג אל תוך זרם הדם. מצב של הידרוצפלוס מתרחש כאשר יש הפרה בשיווי המשקל העדין שבין יצירת נוזל עמוד השידרה והמוח לבין ספיגתו לזרם הדם.

המוח ועמוד השידרה נמצאים בתוך מבני עצמות קבועים ונוקשים בעלי נפח קבוע. כאשר מתרחש שינוי באיזון העדין בין ייצור וספיגת נוזל עמוד השידרה והמוח למעשה נוצר לחץ בתוך הגולגולת (יש יותר נוזלים באותה יחידת נפח). כאשר נוצר לחץ תוך גולגולתי יופיעו תסמינים גופניים שונים, כגון כאבי ראש, ראייה כפולה, פרכוסים, ישנוניות רבה ועוד. בכל תקופת חיים עלולים להופיע תסמינים שונים במעט המעידים על השינוי בלחץ תוך גולגולתי.

מה הקשר בין הידרוצפלוס לדמנציה?

כפי שהוזכר לעיל הגברת לחץ תוך גולגולתי בדרך כלל מלווה בתסמינים אופייניים. אולם, יש גם מצב יוצא מן הכלל: בקרב האוכלוסייה הבוגרת (בד״כ מעל גיל 60), עשוי להיות מצב של הידרוצפלוס שאינו גורם לתסמינים של הגברת לחץ תוך גולגולתי, והוא מכונה ״הידרוצפלוס עם לחץ תקין״ – NPH – Normal Pressure Hydrocephalus. הסיבות להידרוצפלוס מסוג זה אינן ידועות, והתסמינים שונים מאלו של הידרוצפלוס בגילאים צעירים יותר.

NPH מאופיין בהופעת תסמינים של:

  • הפרעה ביציבות
  • הפרעה בשליטה על סוגרים (בד״כ בריחות שתן)
  • ירידה קוגניטיבית (בעיקר זיכרון לטווח קצר)

לנוכח המהלך הקליני, המזכיר סוגי דמנציה אחרים, חלק מהמטופלים מאובחנים באופן שגוי. כיום מעריכים כי 1 מתוך 10 אנשים עם דמנציה למעשה סובל מ-NPH. בניגוד לסוגי הדמנציה האחרים ל-NPH קיימת אפשרות טיפול. אבחון מוקדם וטיפול ב-NPH מהווה גורם חשוב בשיקום המטופל. טיפול מוצלח יכול לאפשר לחזור לאורח חיים פעיל.

מה אפשר לעשות לטובת טיפול?

בדרך כלל, מטופל עם חשד ל-NPH יישלח לבדיקת הדמיית MRI לצורך אומדן גודל החדרים והערכה קלינית לפני ואחרי ניקור מותני. ההערכה זו מיועדת להעריך את היעילות האפשרית של התקנת מערכת ניקוז לנוזל עמוד השידרה והמוח.

הטיפול הוא התקנת מערכת ניקוז בניתוח כירורגי. מערכת זו מורכבת מצינור שמנקז את חלק מנוזלי עמוד השידרה והמוח מחללי המוח אל חלל אחר בגוף, בד"כ אל חלל הבטן (שסובב את איברי הבטן, ולא ישירות לקיבה או למעיים), שם הנוזל נספג יחד עם נוזלים אחרים. במידה ומותקנת מערכת ניקוז, במרבית המקרים, קיים שיפור מיידי בכל התסמינים (מוטוריקה, שליטה בסוגרים וקוגניציה) ויש שיפור לאורך זמן, בעיקר מבחינה מוטורית.

מידע נוסף ניתן למצוא ב: hyd.org.il

כתבה נועה לובין – יו״ר עמותת הידרוצפלוס ישראל

עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

Made by: Minuf Digital

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן