
איך להתמודד עם צונאמי של דמנציה
- ארי מנור
- התפרסם בספר כנס עמדא 2025
- 2 תגובות
על התהליך האסטרטגי שעברה עמותת עמדא השנה
ישראל מתמודדת עם אתגר עצום: למעלה מ-150,000 משפחות מטפלות באדם עם דמנציה (לרבות אלצהיימר), כשבכל שנה מתווספות אלפי משפחות למעגל הזה. גל הדמנציה השוטף את העולם הוא צונאמי של ממש – מציאות קשה שבה משפחות מתמודדות עם עומס רגשי, כלכלי ופיזי כבד מנשוא.
בשנת 2025 הבנו בעמותת עמדא שעל אף כל מה שאנחנו עושים – 70 קבוצות תמיכה ברחבי הארץ ובזום, קבוצת פייסבוק בה נעזרים מעל ל-10,000 חברים, מרכז התמיכה והייעוץ הטלפוני 8889*, קורסים ומדריכים דיגיטליים, וסל רחב של פתרונות נוספים – עלינו לעשות הרבה יותר. כעמותה, אנחנו תומכים כיום באלפי משפחות, אבל זה לא מספיק. החלטנו שאנו חייבים לגדול ולתמוך ביותר משפחות המתמודדות עם דמנציה.
גיבשנו צוות הובלה אסטרטגי (יו"רית, מנכ"לית, מנהלת קבוצות תמיכה ארצית ויועץ אסטרטגי), ויצאנו לתהליך של בירור והקשבה, שבמהלכו ראיינו את אנשי העמותה, בני משפחה, מתנדבים, ותורמים. בהמשך – למדנו כיצד פועלות עמותות מובילות בעולם, ביצענו מספר סקרי עומק, וקיימנו סדנת חזון מרתקת שהשתתפו בה מעל 20 מובילים בעמותה, מתנדבים ובני משפחה.
במהלך התהליך גיבשנו חזון, משימה ויעדים ברורים, שלוטשו בעקבות משוב שביצענו בקרב בני משפחה מטפלים וחברי צוות כאחד:
חזון
טיפול מיטבי, תומך ומכבד למשפחות המתמודדות עם דמנציה – תוך הכפלת מספר המשפחות והמטפלים הנתמכים והקלה במצוקתם המדווחת בכחצי, עד 2028, ובדרך לעולם ללא דמנציה.
משימה
עמדא תגביר את מעגלי ההכוונה המעשית והתמיכה הרגשית במטופלים ובבני משפחה מטפלים
בעזרת ייעול ומינוף של מידע שימושי, תהליכי תמיכה ושיתופי פעולה; הקמת מרכז תמיכה וירטואלי רב תחומי ששם את המטופל והמטפלים בו במרכז; וקידום של טיפולים מקלים ומרפאים בהמשך.
כדי לממש את החזון והמשימה, ולעמוד ביעדים, פיתחנו תוכנית אסטרטגית כוללת, ארגונית (הקלה לבני משפחה מטפלים) ושיווקית (איך נגיע לכמה שיותר משפחות עם דמנציה). במסגרת זו גיבשנו שלושה עקרונות פעולה מנחים: מיקוד, התייעלות, ומינוף.
- מיקוד: ריכוז המשאבים בפעילויות שמייצרות את הערך הגבוה ביותר למשפחות עם דמנציה ואלצהיימר, תוך קביעת סדרי עדיפויות ברורים. במקום להתפזר, נתמקד בשנים הקרובות במי שהכי זקוקים לנו – בני המשפחה המטפלים, ונעניק להם כלים לחוסן, התמודדות וטיפול מיטיב ביקיריהם.
- התייעלות: שיפור תהליכי העבודה בעמותה, על מנת לייצר יותר אימפקט (תועלת למשפחות עם דמנציה) במשאבים הקיימים. למשל, פיתוח כלים וחומרים יעילים להכוונה מעשית, על מנת לפנות לצוות זמן לספק יותר תמיכה רגשית ולהרחיב את קבוצות התמיכה.
- מינוף: שימוש בהצלחות קיימות להרחבת הפעילות, ולרתימת יותר תורמים ומתנדבים. ככל שנתמקד ונתייעל יותר – נתמוך ביותר משפחות עם דמנציה, וככל שהאימפקט שלנו יגדל – יותר תורמים ומתנדבים ירתמו לסייע לנו לייצר עוד הצלחות.
בהתאם, גיבשנו גם אסטרטגיה שיווקית המפרטת איך נגיע לכמה שיותר בני משפחה מטפלים, ונרתום כמה שיותר מתנדבים, תורמים, וגורמים תומכים איתם נשתף פעולה. המהלך נועד לחדד את המסרים של עמדא, לחזק את נראותה הציבורית ולהנגיש את השירותים לעשרות אלפי משפחות נוספות.
המסר המרכזי שגובש הוא שעמדא מספקת הקלה לבני משפחה מטפלים, והינה הגוף הראשון להסתייע בו בהתמודדות של משפחות בישראל עם דמנציה. בהתאם, הסלוגן החדש שלנו הוא: עמותת עמדא – הָכתובת למשפחות עם דמנציה ואלצהיימר.
ברבעון האחרון התחלנו לבחון את תהליכי העבודה בעמותה, בייחוד אלה הנוגעים לבני משפחה מטפלים (בהתאם למיקוד האסטרטגי), ולייעל אותם. בשלב הראשון אפיינו את בני המשפחה המטפלים: רובן נשים, בנות זוג או בנות של אדם עם דמנציה, המגיעות אלינו כשיקיריהם מתחילים להיות זקוקים להשגחה. בהמשך התחלנו להתאים את השפה השיווקית (שתהיה נשית, רגשית ופשוטה – לאור העומס הנפשי הקיים) ולהנגיש מידע תמציתי המספק הכוונה מעשית (לדוגמא – 101 רעיונות להפעלות ביתיות, ומדריך לעובדים זרים בעת מלחמה – בעברית, אנגלית, רוסית וערבית).
בנוסף, טייבנו את תהליך יחסי הציבור ופרסמנו 12 מאמרים בעיתונות הארצית; מיתגנו והינגשנו את הפוסטים והמודעות שלנו ברשתות חברתיות; פיתחנו שלד חדש לאתר האינטרנט שייושם בחודשים הקרובים; התחלנו במהלך של פילוח הלקוחות ומענה מותאם בהתאם ליישוב, שפת אם, שלב המחלה ועוד; התחלנו לקדם בעזרת תקציב גוגל עמותות וקמפיינים ממומנים בפייסבוק את כל הפתרונות שלנו; בנינו חבילת הטבות אטרקטיבית לחברי העמותה; ועוד. באופן דומה, התחלנו לבדוק, למדוד ולשפר תהליכים תפעוליים, על מנת להתייעל ולספק יותר אימפקט.
זהו תהליך של שיפור מתמיד, שכבר מתחיל לשאת פירות. היעד האולטימטיבי שהגדרנו לעצמנו הוא שכל משפחה בישראל המתמודדת עם דמנציה תדע שיש לה כתובת – ותקבל מאיתנו תמיכה. אנחנו כאן על מנת להקל על הבדידות, העומס והבלבול– בעזרת ידע, חיבור, ליווי והעצמה.
ועד שיגיע היום שבו יימצא מרפא לדמנציה – נמשיך להיות כאן, כתובת חיה ונושמת עבור כל משפחה בישראל שמתמודדת עם האתגר הזה. כי עמדא כאן בשבילכם – היום, מחר, ועד שנגיע לעולם ללא דמנציה.
ארי מנור הוא מנכ"ל חברת הייעוץ ZOOZ, מנהל האסטרטגיה והשיווק בעמותת עמדא ומומחה לאסטרטגיה, שיווק, AI וחדשנות. בעל תואר שני (M.Sc) בגנטיקה של האדם, במסגרת מסלול המצטיינים הבינתחומי באוניברסיטת תל-אביב. כיזם סדרתי, ארי הקים מספר מיזמי אימפקט לטובת הציבור, לרבות פסיכומטרי חברתי בישראל, ומיזם CureFacts המנגיש מידע מדעי על טיפולים רפואיים לציבור הרחב בארה"ב.
—– המדריך המלא —–
—– עקבו אחרינו —–
אני חושבת שאם תאספו את הקשיים השונים בשלבים השונים ותפרטו פתרונות אפשריים מהניסיון הנצבר, זה מאוד יועיל לבני המשפחה המטפלים.
תודה נעמי.
הרעיון של איסוף פתרונות התמודדות לפי שלבי המחלה השונים הוא חשוב. תודה על כך.
יש סוגים שונים של קשיים שחווים בני משפחה מטפלים, ואנחנו משתדלים לחקור אותם, ולספק מענה לרובם:
– התנהלות ומימוש זכויות מול רשויות ומוסדות: ראי סדרת פוסטים כאן
– טיפים למטפלים ומענה לבעיות התנהגותיות: ראי קבוצת פייסבוק סגורה של עמדא
– התמודדות נפשית ורגשית: אנו מעניקים תמיכה רגשית ב-70 קבוצות תמיכה ברחבי הארץ ובזום.
– היבטים וטיפולים רפואיים: אנחנו מעדיפים להפנות לרופאים מומחים, ומספקים רק מידע התחלתי באתר.
באתר עמדא קיימים מקורות מידע משלימים רבים נוספים, וביניהם:
– סל הפתרונות של עמדא
– מי (עוד) יכול לעזור
– טיפים למטפלים בבלוג של עמדא
– המדריך המלא לאלצהיימר
בנוסף, ניתן לקבל מענה טלפוני במרכז המידע והייעוץ לדמנציה – 8889*.
ובימים אלה אנחנו משתפים פעולה עם הכללית, לבניית בינה ייעודית לתמיכה בבני משפחה מטפלים.
כפי שמובהר במאמר, התפקיד שלנו הוא לספק הכוונה מעשית והקלה רגשית לבני משפחה מטפלים.
לכן, נמשיך לחקור ולפתח מענים עבורכם, כל עוד מגפת הדמנציה נמשכת.