מצפים שאקנה לאמא עם דמנציה טלפון עם מנוי?

שיוך נייד לאתר ההזדהות הממשלתית

מצפים שאקנה לאמא עם דמנציה טלפון עם מנוי?


אתר ההזדהות הממשלתי הופך בעייתי
מטפלים במוגבלים וקשישים טוענים שדרישה חדשה במדיניות ההזדהות הדיגיטלית הממשלתית לשיוך מספר טלפון ייחודי לכל חשבון פוגעת בהם: "הדרה דיגיטלית לאוכלוסיות מוחלשות"

כתבה שיזמה וקידמה עמותת עמדא, לטובת משפחות עם דמנציה  הכתבה כוללת ראיונות עם בני משפחה מטפלים שהסכימו להיחשף ועם עו"ד רפאל אלמוג, היועץ המשפטי של עמותת עמדא בסוף הכתבה הוספנו הבהרות איזה שירותים יחסמו, וטיפים מעשיים להתמודדות עם התקנות החדש


בסוף השבוע האחרון, משפחות רבות מצאו עצמן חסרות אונים מול עדכון במדיניות ההזדהות הדיגיטלית הממשלתית. הודעה רשמית מממשק MyGov מבקשת לעדכן כל חשבון אזרחי במספר טלפון ייחודי, תוך איום במחיקת חשבונות שלא יעודכנו עד 31 ביולי 2025. כך שאם נמצא כי מספר טלפון מסוים משויך ליותר מחשבון אחד, בין אם מדובר במטפל, מיופה כוח או מי שמסייע לחולה, קיימת סכנה שעד סוף החודש חשבונו יימחק. ההודעה עוררה סערה בקבוצות תמיכה של עמותות בהן רבים מהמשתתפים פעילים גם כמוטבים וכמטפלים של בני משפחה מוגבלים או מבוגרים.

במערך הדיגיטל הלאומי טוענים שהסיבה לשינוי המדיניות היא על מנת להגן על האזרחים, שכן הכניסה למערכת הממשלתית מאפשרת לבצע פעולות אישיות ורגישות מאוד. המערכת כוללת בתוכה טיפול בכספים של האזרח, הבעלות על הנכסים שלו ועוד, כך שבמערך הדיגיטל מנסים למנוע את ביצוע הפעולות ללא ידיעתו של המוטב. אלא שנראה כי טרם נמצא הפתרון הראוי על מנת לעשות זאת מבלי לפגוע בזכויותיהם של המוגבלים והקשישים.

אנשי המקצוע שתומכים במטפלים סבורים שהבעיה הטכנית הזו מהווה ביטוי לבעיה תפיסתית רוחבית יותר, כיוון שאותו מטפל במעמד מיופה כוח לא יוכל להמשיך לייצג את ההורה שלו ברשומות ממשלתיות. בדיוק מאותה סיבה, הסיכוי של המטופל לקבל שירותי רווחה או בריאות בסניפי קופת החולים עלול להתערער. משפחות מאשימות את הממשלה בהתעלמות מהיבט חיוני – ייצוג הזכויות של מוגבלים קוגניטיבית או פיזית במערכות הדיגיטליות. הן טוענות כי מדובר בהפרה פוטנציאלית של זכות בסיסית להשתתף בקבלת החלטות וגישה לשירותי בריאות ורווחה.

הקשיים שמעורר השינוי

 

"בימים האחרונים קיבלתי פתאום הודעה שאני לא יכולה להשתמש באותו מספר טלפון לשני חשבונות ממשלתיים", סיפרה נילי גרבר, שמטפלת באימה בת ה-90. "אמא שלי דמנטית, ואין סיבה שהיא תחזיק טלפון. אני לא מבינה מה הם מצפים – שאקנה טלפון חדש ואשלם מנוי חודשי בשביל לקבל שלוש הודעות בשנה עבור אמא שלי? זה אבסורד. היא לא מסוגלת לטפל בשום דבר ולכן אני המטפלת שלה ודואגת לכל היבט בחיים שלה, אפוטרופסית על פי חוק. אני עושה את כל מה שצריך במשרה מלאה, ובמקום להקל עלינו במצוקה הלא נעימה הזאת, מקשים ומערימים ביורוקרטיה. זה מתסכל, מרגיז ומייאש. זה מכניס אותנו ללחץ מיותר".

שרון כהן, שמטפלת באימה הסיעודית, מספרת גם היא: "אני צריכה להחזיק מספר טלפון נוסף בשביל הפרופיל של אמא שלי. לא הגיוני שאצטרך שני מספרי טלפון שמשיתים עלי עלויות נוספות, זה לא הוגן. אפשר לפתור את הבעיה שנוצרה ברכישת סים נוסף ומספר טלפון נוסף, אבל אני פשוט לא מבינה למה לעשות זאת. המדינה יודעת כמה קשה לטפל בהורה סיעודי עם מורכבות של עובדים זרים ועניינים לוגיסטיים נוספים, איך זה שהיא מעמיסה עלינו כל כך? יש גם הורים מבוגרים שהם לא טכנולוגיים, שלא יודעים להסתדר עם המערכת הדיגיטלית, וגם להם אי אפשר לעזור בגלל השינוי הזה במדיניות".

קשיש
זיקנה | צילום: Shutterstock

הדרה דיגיטלית


עו"ד רפאל אלמוג
, יועץ משפטי לעמותת עמדא שתומכת בבני משפחה של חולי דמנציה, אלצהיימר ומחלות דומות ובחולים שאינם מאושפזים, מסביר כי "מעבר להתמודדות האישית היומיומית, בני המשפחה המטפלים נאלצים לא פעם להתמודד גם עם ביורוקרטיה מתסכלת ומערכות ציבוריות שלא ערוכות למציאות חייהם". לדבריו, "אחד הקשיים הבולטים כיום נוגע לאופן שבו ניתן לפעול בשם האדם הקרוב במערכות הדיגיטליות של המדינה. כאשר לאדם עם פגיעה קוגניטיבית אין טלפון נייד פעיל או יכולת להשתמש בו, זה אך טבעי כי בן המשפחה המטפל, הפועל כדין מכוח ייפוי כוח מתמשך או אף צו אפוטרופסות, יעשה שימוש במספר הטלפון האישי שלו גם לצורך ההזדהות הדיגיטלית בשם אותו אדם. הדרישה החדשה לשיוך מספר טלפון ייחודי לכל חשבון, בצירוף איום ממשי במחיקת חשבונות קיימים, יוצרת קושי מהותי: היא מאלצת בני משפחה לבחור בין פגיעה בזכויות האדם הקרוב לבין עמידה בדרישה טכנית שאינה ישימה".

מהבחינה המשפטית, מסביר עו"ד אלמוג, מדובר בדרישה שלא מתיישבת עם ההסדרים הקבועים בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שמכיר במפורש בזכותו של אדם להקנות סמכות לאחר לפעול בשמו, ודווקא כדי לשמור על רצונו וטובתו, גם כאשר אינו מסוגל להביעם בעצמו. כך שלמעשה, הדרישה הנוכחית לבידול מלא בין מספרי טלפון, ללא מנגנון התאמה למצבים אלה, מבטלת בפועל את תוקפו של הייצוג החוקי ומובילה לניתוק מלא של אנשים פגיעים מהשירות הציבורי. "דרישת המדינה מהווה אפליה שפוגעת בזכות לשוויון", מדגיש אלמוג. "כשהמדינה לא מתאימה את שירותיה ליכולת הקוגניטיבית של הפרטים, אלא דורשת מהם לעמוד באותו סטנדרט טכנולוגי כמו מכלל האוכלוסייה, היא מייצרת בפועל הדרה דיגיטלית לאוכלוסיות מוחלשות, דווקא במקומות בהם נדרש סיוע מיוחד".

תגובת מערך הדיגיטל הלאומי


"המהלך לשיוך מספר טלפון אישי לכל חשבון במערכת ההזדהות הלאומית נועד לשמור על פרטיות המשתמשים, למנוע חשיפת מידע אישי ולהגן מפני ניסיונות גניבת זהות. המטרה היא לוודא שלא מתרחש מצב שבו יש שימוש בחשבון של אדם אחר ללא ידיעתו ונוכחותו, לביצוע פעולות אישיות. ההנחיה עצמה אינה חדשה. בתנאי השימוש של המערכת מוגדר בבירור כי יש להקים משתמש עם סיסמא אישית ובאמצעות פרטים אישיים של המשתמש.

"מתוך התחשבות באוכלוסיות מגוונות, לרבות אפוטרופוסים, אשר להם קיים מענה ייעודי, ואנשים שאינם מחזיקים בטלפון אישי, נדחה מועד המחיקה בחודש נוסף. המידע המלא, לרבות טופס להזנת שירותים חסרים במקרי טיפול באדם קרוב, מופיע באתר מערך הדיגיטל הלאומי. המערך פועל מתוך מחויבות לחיזוק האמון במערכות הדיגיטליות הממשלתיות והנגשת השירותים הדיגיטליים לכלל האזרחים, תוך שמירה על פרטיותם ואבטחת המידע".

אילו שירותים יחסמו, בהעדר הזדהות במערכת Gov.IL?


מערכת ההזדהות הלאומית (Gov ID) מבצעת אימות דו-שלבי באמצעות קוד SMS למספר-הנייד הרשום במרשם האוכלוסין (Government of Israel). אם המספר חייב להיות של האדם עם הדמנציה – בן משפחתו שהינו מיופה-הכוח לא יוכל להיכנס בשמו לרוב השירותים המקוונים של הממשלה, ואלה העיקריים שבהם:

תחום השירותים הנחסמים למיופי כוח למה זה קריטי
ביטוח לאומי
  • הגשת/עדכון תביעת גמלת סיעוד
  • שליחת מסמכים רפואיים, בירור סטטוס וערעורים
  • הנפקת אישורי תשלומים לטיפול ביתי

הליווי הבירוקרטי השוטף לגמלת הסיעוד נעשה כיום כמעט כולו באזור האישי

משרד הבריאות
  • הזמנת/חידוש תעודת נכה (תג נכה)
  • צפייה בתיק הרפואי האחוד (My Health)
  • בקשות להחזרי נסיעות, ציוד עזר ושירותי רישוי (קנאביס רפואי, מטפל זר)

חלק גדול מהטפסים עברו להגשה דיגיטלית דרך “הזדהות חדשה” של המשרד

משרד התחבורה
  • חידוש תג חניה לנכה
  • בקשה לפטור מאגרות רכב
הפעולות דורשות כניסה עם gov.id וקבלת קוד חד-פעמי
רשות המסים
  • הנחות/פטורים ממס הכנסה לנכה
  • החזרי מס שנתי ובל״ל עבור מטפל עיקרי
ללא כניסה לאזור האישי אין גישה לטפסים, לרבות 1301, 116א, וכד’
רשות האוכלוסין וההגירה
  • חידוש תעודת זהות ביומטרית או דרכון
  • תעודת מעבר לצורך אשפוז בחו״ל
הזמנת התור והטפסים מחייבים התחברות עם זיהוי דו-שלבי
משרד הרווחה (יעלון)
  • הגשת בקשה לדיור מוגן/קהילתי במימון המדינה
  • שירות “מיצוי זכויות” לבני משפחה מטפלים
הטפסים והמעקב זמינים רק באזור האישי
האזור האישי הממשלתי – myGov
  • “ארנק הזכויות” (מענקים, הנחות בארנונה, תווי דלק, תרופות מסובסדות)
  • התראות בריאות וחיסונים

myGov מרכז מידע ממשרדים שונים ודורש הזדהות אחודה


בשורה התחתונה
: בלי SMS למספר של האדם עם הדמנציה, מיופה הכוח לא יוכל לבצע ברוב המקרים הגשה, מעקב או עדכון מקוונים – וייאלץ להגיע פיזית, לשלוח דואר או פקס, או להמתין שעות במוקדים טלפוניים. כלומר – אם המדינה לא תאפשר פתרון מובנה למיופי-כוח, בני משפחה מטפלים יישארו “תקועים” מחוץ לשער הדיגיטלי – דווקא כאשר יכולתם לנייד את האדם עם הדמנציה פחתה והם זקוקים יותר מתמיד לשירות מקוון נגיש.

דרכי עקיפה אפשריות (כדאי לבדוק עם כל משרד בנפרד)

 

  1. הרשאת נציג דיגיטלית – בחלק מהגופים (למשל ביטוח לאומי) ניתן להגדיר “משתמש מורשה” עם שם משתמש וסיסמה ייעודיים למיופה-הכוח, ללא SMS (כרוך בהגשה פרונטלית ראשונה)

  2. כרטיס חכם (תעודת זהות ביומטרית + קורא כרטיסים) – מאפשר כניסה עם PIN במקום SMS, אך דורש ציוד פיזי ותיאום ראשוני

  3. אמצעי זיהוי חלופי – במשרדי בריאות ותחבורה קיימת לעיתים אפשרות לזיהוי במוקד טלפוני לאחר סריקת ייפוי כוח ואישור וועדה

—– המדריך המלא —–

המדריך המלא למחלת אלצהיימר

לפניכם רשימה של סימנים נפוצים לדמנציה.

—– עקבו אחרינו —–

השארת תגובה