נדיבות כלכלית מוגברת עשויה להיות אינדיקטור מוקדם למחלת האלצהיימר

שתפו את המאמר

Facebook
WhatsApp

נכונותם של אנשים מבוגרים לתת כסף קשורה לירידה בתפקוד הקוגניטיבי, כך עולה ממחקר במימון NIA שפורסם בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease. תוצאות אלו מצביעות על כך שעלייה בהתנהגות זו, המכונה אלטרואיזם פיננסי, יכולה להיות קשורה לשלבים המוקדמים של מחלת האלצהיימר. את המחקר הוביל צוות חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו; אוניברסיטת דרום קליפורניה; המרכז הרפואי האוניברסיטאי "ראש" (RUSH); ואוניברסיטת בר-אילן (ישראל).

אנשים מבוגרים מקבלים החלטות חשובות רבות לגבי הכספים שלהם, כולל תקצוב הכנסות מפנסיה, שימוש בחסכונות והעברת עושר ונכסים. בנוסף, מחקר הראה קשר בין גיל מבוגר להתנהגויות אלטרואיסטיות מוגברות, כגון מתן צדקה. בעוד שנדיבות מכוונת אינה תכונה שלילית, ממצאים מצביעים על כך שהתנהגויות אלטרואיסטיות מוגברות עשויות להיות קשורות לירידה בתפקוד הקוגניטיבי בהקשרים מסוימים. בעיות בניהול כסף וקבלת החלטות פיננסיות עשויות להיות גם בין הסימנים הראשונים למחלת האלצהיימר. יתרה מכך, אנשים בגילאים מבוגרים נוטים להיות רגישים יותר להתעללות כלכלית, הונאות ותרמיות שיווק בהשוואה למבוגרים צעירים או בגיל העמידה.

מחקר מוקדם יותר על אלטרואיזם פיננסי ותפקוד קוגניטיבי הסתמך על מדדי דיווח עצמי כמו תגובה לשאלות הכרוכות בתרחישים היפותטיים של מתן כסף. לעומת זאת, המחקר הנוכחי חקר את הקשר הזה באמצעות כסף בפועל וקבלת החלטות במקום. המחקר כלל 67 משתתפים בני 50 ומעלה (גיל ממוצע 69) ללא אבחנה קודמת של דמנציה או ליקוי קוגניטיבי. אלטרואיזם נמדד באמצעות מבחן שפותח על ידי החוקרים בשם "פרדיגמת בחירת האלטרואיזם".

כל משתתף הוצמד לאדם אחר, המכונה אדם ב', שלקח חלק במחקר באופן אנונימי באינטרנט. לכל משתתף נאמר שהם יקבלו 10$ עבור עצם ההשתתפות במחקר; עם זאת, הם יכלו לשלוח חלק מהכסף הזה לאדם ב'. המשתתפים התבקשו לבחור כל תוספת של דולר מ-$0 עד $10 לתת לאדם ב'. בחירתם נרשמה בסולם מהפחות אלטרואיסטי ($0) ועד לאלטרואיסטי ביותר ( 10 דולר). לאחר מכן, המשתתפים השלימו מספר מבחנים קוגניטיביים שהעריכו זיכרון, שפה וזכירה.

התוצאות הראו שאלטרואיזם רב יותר היה קשור לביצועים נמוכים יותר במבחנים קוגניטיביים אשר קשורים לאזורי תפקוד המראים שינויים מוקדמים המיוחסים למחלת האלצהיימר. מידע זה יכול לעזור לבני משפחה ולמטפלים להגן על מבוגרים מפני הסיכונים של ניהול כושל פיננסי והתעללות פיננסית, תרמיות והונאה. רופאים עשויים גם להשתמש בידע זה בכדי לשפר את הזיהוי המוקדם של מחלת האלצהיימר על ידי תשומת לב לנדיבות כלכלית מוגברת של המטופלים שלהם.

עם זאת, חשוב לציין שלמשתתפים במחקר לא היו ליקויים קוגניטיביים או אלצהיימר והם לא דיווחו על שינויים או ירידה בתפקוד הקוגניטיבי. מגבלות אחרות של המחקר כוללות את העובדה כי המשתתפים היו בעיקר לבנים ובעלי רמות השכלה גבוהות. בעוד שהממצאים מוסיפים למחקרים קודמים המצביעים על כך שבעיות בניהול כספים עשויות להיות סימן מוקדם לאלצהיימר, יש צורך במחקרים נוספים – כגון מחקרי אורך עם דגימות גדולות ומייצגות יותר – כדי לאשר את הקשר בין אלטרואיזם פיננסי למחלת האלצהיימר.

פוסט זה תורגם: מקור

עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

Made by: Minuf Digital

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן